. Developmental Psychology Teaching

Analysis of Undergraduate Courses Syllabi

Authors

Keywords:

developmental psychology; teaching psychology; psychology education; undergraduate studies; higher education

Abstract

Developmental psychology is a core area in psychologists’ training. Distinct ways of organizing the content of mandatory courses in the undergraduate curriculum may reflect characteristics, needs, and trends in the teaching of human development. This study aimed to analyze Developmental Psychology (DP) syllabi of Psychology undergraduate courses at Brazilian federal universities. We located 147 syllabi in 58 curricula from 45 universities and conducted two thematic analyzes (TA) over the contents of the syllabi: codebook TA and reflective TA. Results showed that the courses mostly present core concepts of human development, mention theories without highlighting authors, organize contents in stages and domains of development, deal with them theoretically, rarely add practical activities to didactics or evaluation, emphasize learning processes, and timidly include aging studies. On the other hand, they tend not to address an interdisciplinary view of the area, nor the relationships with the professional practice of the future psychologist, the school context in the study of human development, the approximation of scientific findings in research, the study of atypical development, cultural aspects, and contemporary topic to social organization. The discussion contextualizes the teaching of DP in Brazil and suggests ways to update syllabi and curricula.

Author Biographies

Luciana Karine de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Luciana Karine de Souza é Psicóloga, com Mestrado e Doutorado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), onde é Professora Adjunta no Departamento de Psicologia do Desenvolvimento e da Personalidade e Docente Permanente no Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Seus principais interesses em pesquisa estão ligados à psicologia do desenvolvimento moral, relações interpessoais e formação em psicologia.

Sofia Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Sofia Silva é estudante do Curso de Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É membro titular do Grupo de Pesquisa CNPq “Et Alia: Laboratório de Desenvolvimento Humano e Relações Interpessoais” ligado ao Departamento de Psicologia do Desenvolvimento e da Personalidade da UFRGS. É Bolsista de Iniciação Científica desde 2021 (BIC UFRGS; PIBIC CNPq).

Gustavo Gauer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Gustavo Gauer é Psicólogo, com Mestrado e Doutorado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), onde é Professor Associado no Departamento de Psicologia do Desenvolvimento e da Personalidade e Docente Permanente no Programa de Pós-Graduação em Psicologia. É Bolsista de Produtividade CNPq. Seus principais interesses em pesquisa incluem tomada de decisão, psicologia cognitiva, psicofisiologia e história da psicologia.

Published

2024-09-08

How to Cite

Souza, L. K. de, Silva, S., & Gauer, G. (2024). . Developmental Psychology Teaching: Analysis of Undergraduate Courses Syllabi. Psychology Notes, 4(2), 22. Retrieved from https://cadernosdepsicologia.org.br/index.php/cadernos/article/view/172

Most read articles by the same author(s)